Jäljitettävyys – Miten siitä saisi enemmän irti?

Jäljitettävyys – Miten siitä saisi enemmän irti?

Suomalaisen ruoan jäljitettävyys on maailman huippuluokkaa. Olemme onnistuneet teknisesti hyvin siinä, miten luodaan prosessi, joka mahdollistaa jäljitettävyyden lautaselta taaksepäin aina parhaimmillaan tilalle ja yksittäiseen eläimeen tai peltolohkoon asti. Bulkkitavarassa, kuten viljassa, jäljitettävyys ei ole ihan niin helppoa. Jokaista vehnänjyvää ei voida nykyään seurata niin tarkasti, että tiedettäisiin mistä jauhopussi on oikeasti peräisin. Jonain päivänä se voi olla mahdollista, kuka tietää.

Miten jäljitettävyys toimii tilatasolla?

Maatiloilla on käytössä monenlaisia järjestelmiä, joilla tehdään enimmäkseen lakisääteisiä suunnitelmia ja muistiinpanoja. Myös ei-lakisääteisiä asioita voi kirjata. Kasvintuotannon osalta järjestelmissä ei oikeastaan ole rajaa sille, mitä, millaista ja paljonko dataa voi kerätä. Ongelmana tosin on, että automaattinen datan kerääminen on vielä melko lapsenkengissä. Jäljitettävyyden osalta homma kaatuu siihen, että kunnollista varastokirjanpitoa on vaikea pitää. Pellolta tulevaa tuotetta ei voi helposti lisätä varastoon, josta sitä myytäessä vähennettäisiin. Vaikka sen voisikin tehdä, niin se vaatisi erikseen käsin tehtävää syöttöä varastolaskentaan.

Eläintuotannon osalta tilanne on jokseenkin parempi. Jokaisella eläimellä on tunniste, jonka seuraaminen lautaselle asti on helppoa lihatuotteiden osalta. Eläimistä saatavien muiden tuotteiden, käytännössä maidon ja munien, osalta jäljitettävyys eläimeen asti ei käytännössä ole nykyään mahdollista. Tilalla oleviin järjestelmiin voi kirjata monenlaisia tietoja, mutta rajapinnat eivät ole kaikkiin järjestelmiin avoimia. Isoilta toimijoilta on saatavissa kyllä mm. ruokintaan järjestelmiä, joiden rajapinnat mahdollistavat tilatasolla hyvinkin tarkan seurannan ja tiedonsiirron. Tilatasolta eteenpäin eräkohtaiset jäljitettävyystiedot toimivat hienosti.

Takana alkavat olla ne ajat, jolloin tilat eivät voi vapaasti valita mitä dataa keräävät ja mihin järjestelmään niitä syöttävät. Tilakoon kasvaessa tulee kannattavammaksi seurata sellaisiakin muuttujia, joilla ennen ei ollut juurikaan merkitystä yksittäiselle tilalle. Esimerkiksi noin 120 lehmän tilalla, joita nykyään on jo paljon, yhden prosentin muutos tuotoksessa tarkoittaa noin 4000 euron muutosta maidon myynnissä. Jäljitettävyydessä ollaan siis hyvässä vauhdissa, mutta vielä on paljon potentiaalia hyödyntämättä. Datan keräys on avainasia niin jäljitettävyydessä kuin tuotannon ohjauksessakin. Kirjoitin maatalouden datavirroista viime syksynä.

Osaammeko me myydä maailman puhtainta ja jäljitettävintä ruokaa?

Jäljitettävyyden kannalta datan keräämisestä ei tosin ole mitään hyötyä rahallisesti, jos emme osaa sitä hyödyntää myymisessä. Kuluttaja nimittäin tuskin erottelee kaupassa tuotteita jäljitettävyyden perusteella, jollei sitä ole osattu hyvin myydä. Osa elintarvikeyrityksistä hyödyntää jo jäljitettävyyttä melko hyvin markkinoinnissaan. Atrialla lihapakkauksissa lukee miltä tilalta tuote on peräisin, jos tilan eräkoko on tarpeeksi suuri. Atrian nettisivuilta voi sitten lukea lisää tiloista, ja mahdollisesti löytää tilan sosiaalisesta mediasta. Joissain panimotuotteissa raaka-aineet tulevat hyvin rajatulta viljelijäjoukolta, tai kuten Sinebrychoffin Jouluoluen tapauksessa yksittäiseltä viljelijältä. Molemmat ovat hyviä esimerkkejä siitä, miten kuluttajan voi antaa jopa itse valita, suosiiko jonkin tilan tuotteita vai ei. Tällöin tilan yrittäjällä on loistava mahdollisuus osallistua markkinointiin omalla brändillään. Näin saadaan hyvinkin konkreettinen hyöty myyntiin siitä, että tuote on jäljitettävissä tilalle asti. Kuvittelepas mielessäsi tilanne, että seuraat Instagramissa naapurissa toimivaa maitotilaa, joka ilmoittaa, että tällä viikolla heidän maitonsa ei menekään tuoremaitoihin, vaan vaikkapa jogurtteihin. Tai että lähilaitumen liha on menossa ensi viikolla teurastamoon, joten fileitä ja paisteja kannattaa ostaa marketista muutaman viikon kuluttua. Saisiko tämä sinut suuntaamaan ostojasi sen mukaan, miten tuttua tai lähellä tuotettua haluaisit suosia?

Myynti ja markkinointi tulevat tilakokojen kasvaessa sekä tuotannon avoimuuden lisääntyessä olemaan myös maatilojen kriittisiä menestystekijöitä. Tarvittavan osaamisen hankkimisessa on apua asian osaavasta koulutusorganisaatiosta. Tsekkaa vaikka meidän nettisivuiltamme, löytyisikö sieltä tarvittavia palveluita ja yhteistyökumppaneita, joiden kanssa pääset rakentamaan erottuvaa brändiä ja työkaluja.